کد مطلب:29459 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:82

پیمان برادری بستن پیامبر بین یارانش پیش از هجرت












4661. المُحبَّر - در یادكردِ پیمان برادری بستن پیامبرصلی الله علیه وآله بین مهاجران، پیش از بعثت -:وی در مكّه، بین آنان، برپایه حق و برابری با یكدیگر پیمان بست، و بین خود و علی بن ابی طالب، این پیمان را برقرار كرد.[1].

4662. السیرة الحلبیّة:پیش از هجرت، بین مسلمانان، یعنی مهاجران، بر پایه حق و برابری پیمان بست و بین ابو بكر و عمر، بین حمزه و زید بن حارثه، بین عثمان و عبد الرحمان بن عوف، بین زبیر و ابن مسعود، بین عبادة بن حارثه و بلال، بین مصعب بن عمیر و سعد بن ابی وقّاص، بین ابو عبیدة بن جرّاح و سالمْ آزاد شده ابو حذیفه، بین سعید بن زید وطلحة بن عبید اللَّه، و بین علی علیه السلام و خودش پیمان برادری بست و فرمود:«آیا خشنود نیستی كه برادر تو باشم؟».

گفت:چرا، ای پیامبر خدا! خشنودم».

فرمود:«تو در دنیا و آخرت، برادر منی»[2]. [3].

4663. المعیار والموازنة:در حدیث برادری و دلالت روشن آن بیندیشید؛ چون پیامبرصلی الله علیه وآله بین آنان، بر پایه جایگاهشان تمایز قرار داد و بر اساس برتری هایشان، بین آنان پیمان برادری بست.

در بین عرب ها هیچ كس از عمر به فضل ابو بكر نزدیك تر نبود. از این رو، بین آن دو پیمان برادری بست. و طلحه، شبیه زبیر بود و جایگاهشان نزدیك به هم، و بین آن دو پیمان برادری بست. همچنین بین عبد الرحمان بن عوف و عثمان، چنین كرد و پیمان برادری بست.

آن گاه به علی علیه السلام فرمود:«تو را برای خودم نگه داشتم. تو برادر و یار منی».

در بین آنان، هیچ كس به اندازه علی علیه السلام همانندتر به پیامبرصلی الله علیه وآله نبود و كسی به برادری با پیامبرصلی الله علیه وآله سزاوارتر از او نبود و به خاطر پیشی گرفتنش بر آنان، شایستگی برادری پیامبرصلی الله علیه وآله را داشت و برادری علی علیه السلام بهتر از برادری دیگران بود، چون بر دیگران، فضیلت داشت.[4].

4664. الاستیعاب:پیامبر خدا در مكّه بین مهاجران، پیمان برادری بست و سپس در مدینه، بین مهاجران و انصار، پیمان برادری برقرار كرد و در هر دو پیمان به علی علیه السلام فرمود:«تو برادر من در دنیا و آخرتی» و بین خود و او پیمان برادری بست.[5].









    1. المحبّر:70.
    2. حلبی افزوده است: عبّاس بن تیمیّه بسته شدن پیمان برادری در بین مهاجران و به ویژه بین پیامبرصلی الله علیه وآله وعلی علیه السلام را منكر شده و گفته است:پیمان برادری بین مهاجران و انصار، برای لطف و ارفاق پاره ای از آنان بر گروه دیگر و نزدیك ساختن دل آنان به همدیگر بود. بنابر این، پیمان برادری بین مهاجر با مهاجر دیگر، معنایی ندارد.

      ابن حجر در پاسخ گفته: این ردّ نص از راه قیاس است. از آن گذشته، پاره ای از مهاجران از نظر مال و قبیله از برخی دیگر قوی تر بودند، و پیامبرصلی الله علیه وآله بین قوی و ضعیف پیمان برادری بست تا قوی بر ضعیف ارفاق كند و قوی تر از ضعیف تر كمك بگیرد و به همین جهت، پیامبرصلی الله علیه وآله با علی علیه السلام - كه قبل از بعثت متكفّل زندگی او بود -، پیمان برادری بست.

    3. السیرة الحلبیّة:20/2، عیون الأثر:264/1.
    4. المعیار والموازنة:208.
    5. الاستیعاب:1875/202/3.